Turvallisuus edellä – Näin sähköauton lataaminen onnistuu tehokkaasti kotona ja mökillä

Kuvassa kaksi henkilöä lataavat sähköautoa rakennuksen edessä
14.6.2024

Sähköauton lataaminen kotona on helppoa ja myös turvallista, kun talon sähköturvallisuus ja sähköjärjestelmän kuormituskyky on huomioitu asianmukaisesti. Turvallisin sähköauton lataustapa on kiinteä latauspiste.

Sähköautojen ja lataushybridien suosio Suomessa on kasvanut huimasti viime vuosina, mikä näkyy sekä uusien autojen rekisteröinneissä että latausverkoston laajenemisessa. Vuoden 2022 lopussa liikennekäytössä oli 44 889 sähköautoa ja 104 308 ladattavaa hybridiä. Vuonna 2023 Suomessa ensirekisteröitiin 29 536 täyssähköautoa, mikä tarkoittaa 103 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Latauspisteiden määrä kasvaa jatkuvasti.

Sähköauton lataaminen kotitalouksissa on kätevää ja usein myös taloudellista. Se aiheuttaa kuitenkin merkittävää ja pitkäaikaista kuormitusta kiinteistön sähkölaitteistolle. Jotta sähköauton lataaminen olisi varmasti myös turvallista, tarvitaan oikeat laitteet ja asennukset.

– Tavallinen kotitalouspistorasia (suko-pistorasia) ei ole suunniteltu pitkäaikaiseen ja suuritehoiseen lataukseen. Pitkäaikainen käyttö tavallisesta pistorasiasta voi aiheuttaa ylikuumenemista ja siten palovaaran, muistuttaa Turku Energian työnjohtaja Ville Kammonen.

Varsinkin vanhoissa taloissa sähköjohdot ja pistorasiat voivat olla riskitekijä.

– Usein markkinoilla myydään näppärän oloisia Type 2 -adaptereita, joiden toisessa päässä on suko-pistoke. Sellaista on helppo kuljettaa ja käyttää esimerkiksi mökillä. Ne eivät kuitenkaan aina täytä turvallisuusstandardeja. Mökillä kannattaa käyttää vain standardien mukaisia adaptereita, tarkistaa pistorasioiden kunto, välttää pitkiä latausaikoja ja valvoa latausta, Aku Osmonen Turku Energian palvelumyynnistä jatkaa.

Sähköauton latauspiste omakotitaloon

Sähköauton latausratkaisun valinta riippuu pitkälti talon sähköjärjestelmän kunnosta ja kapasiteetista, kuten sähköjohdotusten kuormituskyvystä ja sulakkeiden kestokyvystä. Suositeltavin vaihtoehto sähköauton lataamiseksi kotona on kiinteä latauspiste, joka on mitoitettu kestämään sähköauton latauksen vaatimaa virtaa ja tarjoaa tarvittavat suojaukset.

– Jos vapaa-ajan asunnolla ollaan säännöllisesti ja sähköautoa on tarpeen ladata usein, suosittelen harkitsemaan erillisen latauspisteen asennusta sinnekin, Kammonen sanoo.

Latauspiste kannattaa sijoittaa säältä suojattuun paikkaan, jossa sähköauton lataaminen on kätevää ja turvallista. Latauspiste tulee olla irrotettavissa muusta sähköverkosta ja pääsulakkeen koon on oltava riittävä kestämään latauksen aiheuttama lisäkuorma.

– Omakotitaloissa sähköliittymän kapasiteetti on usein 3x25 ampeeria, mutta jos talossa on paljon muita suuritehoisia laitteita, voi olla tarpeen päivittää sähköliittymä suuremmaksi, esimerkiksi 3x35 ampeeria. Jos pääsulake on liian pieni, se saattaa laueta, kun samanaikaisesti käytetään esimerkiksi sähkösaunaa, Kammonen toteaa.

Kammonen kehottaa varmistamaan jo etukäteen, että kodin tai mökin sähköjärjestelmä kestää latauksen aiheuttaman kuormituksen turvallisesti ja ilman ylikuumenemisen riskiä. Uutta omakotitaloa rakentaessa kannattaa jo valmiiksi harkita suurempaa pääsulaketta, jos taloon on tarkoitus myöhemmin hankkia sähköauton latauspiste.

Turku Energian omakotitalon latauspisteen asennuksen yhteydessä voidaan lisämaksusta asentaa dynaaminen kuormanhallintajärjestelmä, joka valvoo kiinteistön kokonaiskuormaa ja estää kiinteistön pääsulakkeiden ylikuormituksen latausvirtaa säätämällä.

– Tulevaisuudessa Turku Energian valikoimaan on tulossa älykkäitä sovellusratkaisuja, jotka optimoivat latauksen esimerkiksi pörssisähkön hintojen mukaan. Tämä voi tuoda säästöjä kuluttajille, Osmonen lisää.

Myös työsuhdeautot sähköistyvät jatkuvasti. Osmonen muistuttaa, että työsuhdekäytössä vaaditaan MID-hyväksytty mittaus.

– MID-hyväksytyllä mittarilla mitataan sähköauton lataukseen käytettyä sähköenergian määrää tarkasti ja luotettavasti. Se mahdollistaa oikeudenmukaisen sähkölaskutuksen ja energiankulutuksen seurannan työsuhdekäytössä, Osmonen kertoo.

Lue lisää:

Hidas vai nopea lataus?

Sähköauton latausratkaisu vaikuttaa suoraan latauksen nopeuteen. Tavallisesta pistorasiasta saa ladata vain sellaisella latauskaapelilla, jonka latausvirta on rajoitettu 8 ampeeriin (1,8 kW). Se lataa auton huomattavasti hitaammin kuin Supersuko 16 A -latauspistorasia (max. 3,7 kW) tai kiinteä latauspiste (3,7–22 kW).

Kotitalouksissa riittää usein hidas lataus (esimerkiksi 3,6 kW), mutta nopeampi lataus tuo käyttömukavuutta. Voimavirtapistorasiasta tai latausasemasta ladatessa on varmistettava, että lataukseen liittyvät sähköasennukset ovat varmasti kunnossa.

– Hitaalla latauksella saa noin 100 kilometrin ajomatkan kymmenen tunnin latauksella, mikä riittää useimmille päivittäiseen ajoon. Nopeampi lataus voi olla hyödyllinen silloin, kun auto pitää ladata täyteen lyhyessä ajassa, mutta on tärkeää varmistaa, että sähköjärjestelmä kestää sen, Osmonen sanoo.

Sähköauton latausratkaisu taloyhtiöön

Taloyhtiöissä sähköauton lataaminen vaatii yhteisiä ratkaisuja. Uudiskohteissa latausinfra on usein suunniteltu ja asennettu valmiiksi jo rakennusvaiheessa, mutta vanhemmissa taloyhtiöissä voidaan tarvita sähkösaneerausta.

Kapasiteetin riittävyys usean latauslaitteen käyttöön varmistetaan sähköurakoitsijan kanssa tehdyssä kartoituksessa. Tämä voi myös säästää kustannuksia tulevaisuudessa.

– Taloyhtiön latausratkaisun hankkiminen aloitetaan aina nykyisen sähköinfran kartoittamisesta, jonka jälkeen annetaan kokonaisvaltainen kuva nykytilanteesta, sekä mahdollisista ratkaisuista latausratkaisun toteuttamiseksi, Osmonen kertoo.

Taloyhtiöihin asennetaan usein yhteinen latauskeskus, joka mahdollistaa useamman auton lataamisen samanaikaisesti ja turvallisesti. Latauskeskukset voivat tarvita uuden liittymän tai pääkeskuksen jakokaapin.

Latauskeskuksen kautta hoidetaan myös kuormanhallinta, joka mahdollistaa kaikkien laitteiden käytön ilman pääsulakkeiden ylikuormittumista. Turku Energian latauslaitteet toimivat eParking-palvelussa. Palvelun avulla voidaan etäohjata sähköautojen latausta ja lämmitystä sekä käyttäjä- tai laitekohtaista sähköenergian kulutuksen mittausta.

Uudiskohteissa vaaditaan palojärjestelmä, joka katkaisee latauksen palotilanteessa.

– Saneerauskohteissa tämä ei ole pakollista, mutta jotkut aktiiviset taloyhtiöt ovat toteuttaneet tällaisia järjestelmiä. Vakuutusyhtiöt saattavat alentaa vakuutusmaksuja, jos palojärjestelmä on käytössä, Kammonen vinkkaa.

Lue lisää:

Sähköautojen julkiset latauspisteet

Turku Energia tarjoaa myös sähköautojen julkisia latauspalveluja. Julkiset latausasemat ovat tärkeitä erityisesti silloin, kun autoa ei voi ladata kotona tai taloyhtiössä. Ne tarjoavat usein pikalatausmahdollisuuksia, jolloin auton akun voi ladata paljon nopeammin kuin kotilatauspisteellä.

Suomen julkinen latausverkosto kasvaa jatkuvasti. Turku Energia oli mukana perustamassa sähköautojen latauspalveluja tarjoavaa Virtapiste-verkostoa. Virta-latauspalvelu mahdollistaa sujuvan sähköauton lataamisen jo ympäri Suomea.

Lue lisää: Sähköajoneuvojen julkiset latauspisteet Turun seudulla

Kolme tapaa ladata sähköauto kotona tai mökillä

1. Hidaslataus kotitalouspistorasiasta (suko-pistorasia): Tavallinen kotitalouspistorasia tuntuu helpolta ja edulliselta keinolta aloittaa sähköauton lataaminen, mutta se ei ole suositeltava pitkäaikaiseen käyttöön. Pistorasia kestää tyypillisesti vain lyhytaikaista suurta kuormitusta, kuten kodinkoneiden käyttöä. Sähköauton jatkuva lataaminen tästä pistorasiasta voi ylikuumentaa sen ja aiheuttaa palovaaran. Lataamisen turvallisuuden vuoksi latausnopeus on usein rajoitettu 8 ampeeriin.

2. Hidaslataus voimavirrasta (16A tai 32A): Voimavirtapistorasia tarjoaa enemmän tehoa (3,6 kW – 7,4 kW) ja lyhentää latausaikaa jonkin verran verrattuna tavalliseen kotitalouspistorasiaan. Tämä vaatii kuitenkin asianmukaisen sähköasennuksen ja erityisen voimavirtapistorasian, jotta varmistetaan, että sähköjärjestelmä kestää kuormituksen.

3. Nopealataus kiinteällä latauspisteellä (AC-latausasema): Kiinteä latauspiste on suositeltavin ja turvallisin vaihtoehto. Latausasema on suunniteltu kestämään jatkuvaa käyttöä ja tarjoaa tyypillisesti 11–22 kW:n tehon, mikä mahdollistaa nopeamman ja tehokkaan latauksen. Latausasemissa on myös sisäänrakennettuja suojauksia, kuten vikavirtasuojat ja ylikuormitussuojat, jotka lisäävät turvallisuutta. Latauspisteiden taustasovellukset mahdollistavat latauksen ajoittamisen ja valikoidusti myös latauksen ohjaamisen edullisille käyttötunneille pörssisähkön hintatason mukaan.

Lisätietoa: Sähköajoneuvojen lataussuositus (Sesko ry)

Hitaampi lataus on yleensä hellävaraisempi akulle ja voi pidentää sen elinikää. Nopeampi lataus on kätevä ja tehokas, mutta jatkuva nopea lataus voi kuluttaa akkua nopeammin, Aku Osmonen Turku Energialta kertoo.

Turku Energian EVBox Livo -latauspisteellä sähköajoneuvon lataaminen on helppoa, tehokasta ja turvallista.

  • Kotitalouksille suunnattu älykäs latauspiste

  • Soveltuu kaikille sähköautoille ja lataushybrideille

  • Latausta voi hallita etänä Everon-mobiilisovelluksella

  • Yhdistettävissä verkkoon WiFi-, mobiili- tai Ethernet-yhteydellä

  • Sopii peruslataukseen, esimerkiksi yön yli

  • Type 2 -pistorasialla tai kaapelilla

  • Latausteho 11 kW tai 22 kW

  • Laturi sisältää DC-vikavirtasuojan

  • Turvallinen dynaaminen kuormanhallinta maksullisena lisävarusteena

  • Toimitus ja asennus avaimet käteen -periaatteella

  • Asennustyöstä voi hakea kotitalousvähennystä

  • Käyttöön noin kahden viikon kuluessa tilauksesta.

Lue lisää: Livo-latauspisteet Type 2 -pistorasialla tai kaapelilla

Teksti: Päivi Savolainen
Kuvat: Katariina Torikka