Turun Sataman uudistushankkeessa vastuullisuus keulassa – sähköautojen lataus- ja aurinkoenergiaratkaisut Turku Energialta

Visiokuva Turun Sataman uudistuksesta.
19.8.2024

Turun Satamassa on käynnistynyt mittava Ferry Terminal Turku -hanke, jossa matkustajasatama uudistuu moderniksi ja vastuulliseksi merikeskukseksi. Turku Energia on mukana kehitystyössä.

Turun satamasta merireitti kulkee Skandinavian lisäksi Saksaan ja Englantiin ja niistä valtamerilinjoille. Tutuin väylä vie Ruotsiin. Parhaillaan satama on siirtymässä uudelle aikakaudelle, kun matkustajasatama ja liikenneyhteydet uudistetaan kokonaan Ferry Terminal Turku -hankkeessa. Uusi satama tulee vastaamaan myös energiavalinnoissaan tiukkoihin vastuullisuusvaatimuksiin. Sataman tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2029 omistajansa Turun kaupungin tapaan. Myös Sataman kumppani Turku Energia on sitoutunut hankkeeseen.

Sataman toimitusjohtaja Erik Söderholm kertoo uudistushankkeen etenevän suunnitelmien mukaisesti. Terminaalin rakentamisen kilpailutus on meneillään ja uuden pistolaiturin kilpailutus ajoittuu syksyyn. Tavoitteena on saada terminaaliprojekti kokonaisuudessaan valmiiksi vuonna 2027. Rakentamisessa syntyy yhteisterminaali ruotsinlaivoille ja Viking Linen nykyinen terminaali jää satamassa vieraileville risteilyaluksille. Ferry Terminal Turku on sataman historian suurin investointi eli 172 miljoonaa euroa.

Sataman uudistus on Turun Sataman, Turun kaupungin sekä Tallink Siljan ja Viking Linen yhteishanke.

Liikennejärjestelyt uusiksi

Söderholm kuvailee liikennejärjestelyjä mittaviksi. Muun muassa matkustajille tarkoitettu junaradan katettu seisakki tulee Pahaniemen sillan alta uuden terminaalin eteen. Autoliikenne kulkee jatkossa kantasataman läpi Pansiontielle, ja raitiovaunullekin tehdään varaus. Tavoitteena on rakentaa satamaan myös uusi parkkitalo vuonna 2026.

– Isossa kuvassa uudistus näyttää hyvältä ja syksyllä pääsemme kunnolla alkuun. Muutokset ovat massiivisia ja varsinkin henkilö- ja rekkaliikenteen uudistus on iso asia, Söderholm tiivistää.

Söderholm toivoo, että kaikki terminaaleihin liittyvä olisi valmista vuonna 2027 ja liikennejärjestelyt vuonna 2029. Nykyiselle matkustajasataman alueelle on tulossa myös historian ja tulevaisuuden museo.

Luonnollisesti aurinkoenergiaa

Vastuullisuus ja ympäristöajattelu ovat keskeisessä roolissa sataman uudistumisessa. Paljon on tehty jo nyt. Muun muassa kaikki Sataman käyttämät autot ovat sähköautoja ja myös muu kalusto on mahdollisuuksien mukaan sähköistä tai niissä käytetään uusiutuvaa dieseliä. Rekkaparkkiin on suunnitteilla raskaan liikenteen latauspaikka. Satama siirtyy myös maasähkön käyttöön, jolla voidaan vähentää laivojen satamassa olon aikaisia ilmastopäästöjä.

– Aurinkoenergia on satamassa luonnollinen ratkaisu, ja siinä on hyvä hyötysuhde. Turku Energian kanssa teemme tiivistä yhteistyötä ja satamaan valmistui muun muassa vuosi sitten keväällä 20 sähköautojen latauspaikkaa. Risteilymatkustajien on mahdollista jättää auto parkkiin ja lataukseen kätevästi matkan ajaksi, Söderholm sanoo.

Söderholm mainitsee positiivisena asiana sen, että Turku Energia pystyy toimittamaan satamaan uudistuvaa, päästötöntä sähköä.

Älykäs aurinkoenergiaratkaisu

Turku Energian palvelumyynnin päällikkö Veli Hartola kertoo, että samassa yhteydessä sataman Linnankadun toimistorakennuksen katolle asennettiin aurinkopaneelit rakennuksen ja sähköautojen latauksen energiatarpeeseen. Paneelien teho on 10 kWp. Jotta aurinkoenergia voidaan käyttää parhaalla mahdollisella tavalla hyödyksi, on Turku Energia toimittanut myös tehokkaan akkujärjestelmän.

– Sataman aurinkoenergiaratkaisuun liittyy älykäs ohjausjärjestelmä. Akkuun ladattua ylimääräistä energiaa voidaan käyttää esimerkiksi yöllä, Hartola sanoo ja jatkaa, että vastaavanlainen ratkaisu sopii myös muille yrityksille ja taloyhtiöille.

Turun satamassa on mahdollista lisätä aurinkoenergian käyttöä esimerkiksi uudessa parkkitalossa. Söderholm miettii myös, voisiko aluksiin nousemisessa ja poistumisessa käytettävien putkien kattoa hyödyntää aurinkoenergian talteenotossa.

Söderholm ja Hartola painottavat kumppanuudessa innovatiivisten ratkaisujen merkitystä.

Pitkäjänteistä, vastuullista toimintaa

Söderholm toteaa, että Turun Satamassa toteutetaan vastuullisuuteen ja ilmastoratkaisuihin liittyviä ratkaisuja pitkäjänteisesti. Kansainvälisestikin ajatellen Turun Satama on ympäristötyössä edelläkävijä.

– Teemme ympäristöasioita tosissamme, emme leiki niillä, hän sanoo.

Konkreettinen toimi on esimerkiksi se, että sataman ruoppausjätteitä ei enää lasketa mereen, vaan ne läjitetään maalle. Satama ottaa vastaan myös alusten jätteet. Lisäksi Turun Satama on mukana Tukholman satamien ja Viking Linen vihreän merikäytävän luomisessa, jossa tavoitteena on olla täysin vapaa fossiilisista polttoaineista aiheutuvista ilmastopäästöistä.

– Merenkulun tulevaisuuteen liittyy voimakkaasti se, mitä käyttövoimaa laivat jatkossa käyttävät. Onko esimerkiksi vety, ammoniakki tai biometanoli ratkaisu? Nyt satamassa käy jo paljon LNG:tä ja biokaasua käyttäviä laivoja, Söderholm kertoo.

Teksti: Johanna Pelto-Timperi Kuvat: PES-Arkkitehdit Oy