Kaukolämpö on taloyhtiön luottovalinta
Turkulainen kerrostaloyhtiö panostaa ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin. Nyt yhtiö hyödyntää uutta tarkastuspalvelua, jonka ansiosta kaukolämmitysjärjestelmä toimii optimaalisesti koko ajan.
Turussa Sairashuoneenkatu 14:n sisäpihalle paistaa kaistale aurinkoa. Kerrostaloyhtiön pitkäaikainen hallituksen jäsen ja entinen puheenjohtaja Mika Artesola kertoo, että pihalta jouduttiin kaatamaan salamaniskusta kärsinyt vanha, suuri puu. Onni onnettomuudessa oli, että avarasta sisäpihasta tuli aiempaakin valoisampi.
Vuonna 1969 rakennettu kerrostalo piha-alueineen on kohdannut vuosien varrella monenlaisia muitakin muutoksia. Artesolan mielestä muutokset ovat väistämättömiä, ja niihin kannattaisi varautua taloyhtiöissä ennakoiden ja tulevaisuutta ajatellen.
– Usein isojakin hankkeita joudutaan tekemään kiireellä siksi, ettei yhtiössä ole panostettu ennaltaehkäiseviin korjauksiin ja hankittu ajoissa tietoa mahdollisista saneeraustarpeista. Kauaskatseinen ajattelu on paitsi taloyhtiön, myös asukkaan etu, sillä monessa tapauksessa voidaan säästyä kalliilta ja ennakoimattomilta remonteilta, hän sanoo.
Turvallista ja toimitusvarmaa kaukolämpöä
Talon 68 asuntoa lämpenivät alun perin öljyllä, mutta nykyään pannuhuoneessa hyrisee kaukolämpölaitteisto. Vuodesta 1990 taloyhtiön hallituksessa vaikuttanut Artesola kertoo, että Turku Energian kaukolämpö on palvellut asukkaita mainiosti jo vuosikymmenten ajan. Hän näkee useita syitä sille, että kaukolämpö on erittäin kilpailukelpoinen lämmitysmuoto.
– Ensinnäkin kaukolämpö on hyvin turvallista ja toimitusvarmaa. Jos kuitenkin järjestelmään tulisi vaikka jouluyönä vika, sitä aletaan korjata heti. Toiseksi kaukolämpö on joustava tapa tuottaa lämpöä, kun sen tarvitsemaa energiaa voidaan tuottaa useilla eri raaka-aineilla eli se sopeutuu kuhunkin tilanteeseen, Artesola sanoo.
– Kolmas olennainen seikka on kaukolämmön maltillinen hinta siihen nähden, miten kokonaisvaltaista palvelua se on. Turku Energialla hintakehitys on toistaiseksi ollut suotuisa, mikä kertoo siitä, että siellä kaukolämpöä on kehitetty pitkäjänteisesti ja toimittu eturintamassa esimerkiksi uusiutuvien energiamuotojen kehittämisessä, hän jatkaa.
Kaukolämpö on palvelutuote
Artesolan mielestä kaukolämmöstä puhuttaessa usein unohtuukin, että kyse on ennen kaikkea palvelutuotteesta.
– Useimmissa muissa lämmitysmuodoissa kyse on pitkälti itsepalvelusta, jolloin asiakkaalta vaaditaan aktiivisempaa roolia sekä ylläpidon että vikatilanteiden kohdalla. Kaukolämpöasiakas ei kuitenkaan koskaan ole kysymystensä kanssa yksin, ja monessa tapauksessa vika on jo Turku Energialla tiedossa siinä vaiheessa, kun asiakas vasta itse sen havaitsee. Jos puolestaan kyseessä on suunniteltu katko lämmönjakelussa, siitä tiedotetaan aina tarkasti ja hyvissä ajoin, Artesola kertoo.
Toimiva kommunikointi on ensiarvoisen tärkeää myös taloyhtiön toiminnan kannalta.
– Olemme saaneet Turku Energialta hyvää ennakkotietoa siitä, miltä tulevaisuuden hintakehitys näyttää. Se on taloyhtiön näkökulmasta todella hyödyllistä, sillä se auttaa budjetoinnissa. Toki myös taloyhtiö voi omilla ratkaisuillaan vaikuttaa talouteen, Artesola näkee.
Kaukolämmön tarkastuspalvelu löytää piilevätkin ongelmat
Taloyhtiö lähti keväällä mukaan Turku Energian pilottihankkeeseen, jossa testataan uutta kaukolämmön tarkastuspalvelua. Palvelu varmistaa, että kaukolämpölaitteet ja -järjestelmä toimivat optimaalisesti, sekä selvittää mahdolliset muutostarpeet. Ensimmäinen tarkastus taloyhtiöön tehtiin keväällä.
– Turku Energian ammattilaiset tulivat paikan päälle ja tutkivat laitteiston toiminnan. Lämmönsiirtimestä löytyi pieni vuoto, joka korjautettiin saadun raportin pohjalta saman tien. Samalla he tekivät huomioita siitä, mitä asioita tulee pitää silmällä jatkossa, Artesola kertoo.
Yhden päivän aikana suoritettava tarkastus tehdään lähtökohtaisesti kerran vuodessa, ja asiakas saa sen pohjalta tehdyn raportin. Näin asiakas pysyy ajan tasalla oman kaukolämpöjärjestelmänsä kunnosta ja pystyy ennakoimaan tulevaisuuden toimenpiteitä.
– Tieto on valtaa kaukolämpöasioissakin erityisesti, kun sitä halutaan ja osataan hyödyntää oikein. Lähes aina ennaltaehkäisevien toimenpiteiden hintalappu on pienempi kuin laiminlyönnistä aiheutuvien korjaustöiden kustannukset. Kaukolämmön tarkastuspalvelu tukee juuri tätä ajattelua, ja samalla se on väline, joka takaa sen, että tuotettu kaukolämpö menee kokonaisuudessaan perille asti, Artesola sanoo.