Auton lämmityksen energiankulutus
Auton moottorin esilämmittäminen sähköllä säästää energiaa ja auton moottoria. Varusta moottorin ja sisätilan lämmittimet ajastimella. Pari tuntia riittää auton lämmittämiseksi kovillakin pakkasilla.
Auton esilämmitys kannattaa
Auto käynnistyy helpommin.
Pakokaasupäästöt pienenevät merkittävästi.
Moottori kuluu käynnistettäessä vähemmän.
Lämmityslaitteesta saa nopeammin lämpöä ja ikkunat sulavat helpommin. Parantuneen liikenneturvallisuuden lisäksi matkustusmukavuus kasvaa.
Polttoainetta kuluu noin 0,15–0,3 l vähemmän käynnistystä kohden.
Lämmitysaikaan vaikuttaa moottorilämmittimen tyyppi ja ulkolämpötila
Taulukossa olevat lyhyemmät lämmitysajat koskevat lohko- ja letkulämmittimiä ja pidemmät ajat säteilylämmittimiä. Vältä pidempää lämmitystä, koska et saa siitä itsellesi hyötyä. Sisätilalämmitintä ei kuitenkaan kannata pitää päällä yli kahta tuntia.
Ulkoilman lämpötila | Sähköinen moottorilämmitin |
---|---|
0 – -5 °C | ½–1 tuntia |
-5 – -10 °C | 1–2 tuntia |
alle -10 °C | 2–3 tuntia |
Sähköisen moottorilämmittimen turvallinen käyttö
Kun lämmitysjohto irrotetaan autosta, täytyy se irrottaa turvallisuuden takia myös lämmitystolpasta. Lisäksi lämmitystolpan kansi pidetään aina lukittuna samasta syystä.
Jos jätät johdon kiinni pistorasiaan, se aiheuttaa vaaran sekä leikkiville lapsille että lemmikeille. Lumisena aikana voi auraava traktori vioittaa tolppaan jätettyä johtoa. Myös lätäkköön tai sohjoon pudonneen lämmitysjohdon pää voi sähköistää ympärillä olevan alueen.
Käytä ulkona lämmitysjohtona vain pakkasen ja öljyn kestävää kumijohtoa. Muistathan, että lämmitysjohtoa ei kannata jatkaa jatkojohdolla. Ulos tarkoitetut roiskevedenpitävät jatkojohdot eivät ole kuitenkaan vesitiiviitä, ja räntä ja vesi pääsevät helposti sähköisiin osiin.