SAMMANSTÄLLNING AV ÄNDRINGAR I AVTALSVILLKOREN


Elförsäljningsvillkor SME2024:

Terminologin för villkoren har förenhetligats med övriga villkor och den ändrade elmarknadslagen. Dessutom har laghänvisningar uppdaterats och hänvisningar till lagparagrafer ersatts med allmän hänvisning till lagstiftningen.

1. Allmänt, ingående av försäljningsavtal, förutsättningar för och inledande av elförsäljning, förhållande till webbtjänsten, ansvarsfrågor
  • Punkt 1.2 har strukits på grund av att småskalig produktion har blivit vanligare.

  • Definitionerna för balansavräkningsperiod (1.10) och oberoende aggregator (1.15) har lagts till och terminologin har uppdaterats till exempel i fråga om anslutningspunkt och fjärrmätningsapparatur. Att balansavräkningsperioden har ändrat från en timme till en kvart har beaktats. 

  • En eventuell produktprislista som bifogas avtalet kan presenteras elektroniskt på säljarens webbplats eller på någon annan särskilt överenskommen plats. Enligt de gällande villkoren behöver ingen produktprislista bifogas om prissättningsgrunden har avtalats separat i de individuella villkoren. Om en produktprislista behöver bifogas till avtalet räcker det med att bifoga länken till den gällande produktprislistan.

  • E-tjänsten har främjats så att man i fortsättningen kan skicka avtalsbekräftelser samt meddelanden om pris- och villkorsändringar till kunden i första hand elektroniskt och på konsumentens begäran avgiftsfritt på papper. Användaren ska få information om att ett meddelande finns i e-tjänsten och om det centrala innehållet i meddelandet på ett på förhand överenskommet sätt, till exempel per e-post eller textmeddelande. Dessutom ska säljaren innan avtalet ingås tydligt och begripligt informera konsumenten om rätten att uträtta ärenden på papper. (1.17. och 8.8.)

  • Omnämnandet av iakttagande av elmarknadslagen har strukits. (1.21.)

2. Ingående av försäljningsavtal, andra avtal som gäller användarens elanskaffning, inle-dande av försäljning
  • Kravet på samma namn på elförsäljnings- och nättjänstavtal i elmarknadslagen har beaktats. (2.3.)

  • Omnämnandet av det elektroniska avtalets bindande verkan har strukits. (2.4.2.)

  • Till följd av lagändringen har man strukit kravet på att konsumenten tillsammans med avtalet eller avtalsbekräftelsen ska informeras om energiförbrukarens checklista samt Energimyndighetens webbadress där den finns tillgänglig. (2.4.1. och 2.4.3.)

  • Punkten 2.4.3. har uppdaterats så att den beaktar möjligheten att skicka avtalsbekräftelsen enligt punkt 1.17. även elektroniskt utan separat avtal. Avtalsbekräftelsen ska skickas antingen till eldriftsställets adress, till en annan adress som användaren har uppgett eller till en annan överenskommen servicekanal. Dessutom har man förtydligat vad som avses med tid för framförande av anmärkningar enligt elmarknadslagen. (2.4.3.)

  • Huvuddragen i förfarandet för efterhandsbekräftelse av telefonförsäljning enligt 6 kap. 12 § i konsumentskyddslagen har lagts till och det har nämnts att kunden inte har sådan anmärkningsrätt som avses i punkten i elmarknadslagen, om konsumenten har godkänt ett anbud som gjorts vid telefonförsäljning med efterbekräftelse.  (2.4.4. ja 2.4.5.)

  • Det har förtydligats att villkorspunkten om produktbytesbegränsning inte tillämpas på tidsbundna avtal. (2.7.)

  • Kundernas nya tjänsteleverantörer, dvs. oberoende aggregatorer, har beaktats i enlighet med elmarknadslagstiftningen. Kunden kan också komma överens om styrningen av elförbrukningen med en oberoende aggregator och detta ska meddelas till den öppna leverantören. (2.9.1. och 2.10.)

3. Säkerhet eller förskottsbetalning
  • På grund av förbudet mot förhandsfakturering enligt elmarknadslagen har villkorspunkten 3.12. strukits som lagstridig eftersom den skulle möjliggöra förskottsfakturering för konsumenterna. Dessutom har punkt 3.11. preciserats.

4. Nätinnehavarens rättigheter och skyldigheter i samband med elförsäljning samt vissa frågor som tangerar nättjänsten
  • Det har preciserats att användaren utan dröjsmål ska anmäla fel eller störningar som hen observerat. (4.2.)

5. Försening, fel och ansvarsfrågor
  • Det har förtydligats att konsumentens rätt till ersättning för skador som orsakats en familjemedlem gäller personer som bor på samma eldriftsställe. (5.11.)

6. Fakturering och betalning
  • Villkorspunkterna för säljarens fakturering har uppdaterats så att de motsvarar den nya lagstiftningen och förfaringssätten under datahuben. (6.1.1.)

  • Definitionen av mätfel har förtydligats (6.6., 6.6.4., 6.5. och 6.6.5.)

8. Ändring av avtalsvillkor och priser
  • Grunderna för pris- och villkorsändringar har ändrats i enlighet med myndighetstolkningar och rättspraxis. (8.5.)

  • Punkt 8.8. har ändrats enligt beskrivningen ovan med beaktande av olika sätt att uträtta ärenden och överenskommelser om dem.

10. Avslutande av försäljningsavtal
  • Punkt 10.2.4. har kompletterats med att användaren vid uppsägning av ett tidsbundet avtal på säljarens begäran är skyldig att visa upp bevis på att flyttningen har skett. (10.2.4.)

  • Språkdräkten i den leveransskyldigas avtal har förtydligats och förenhetligats. (10.4.3.)

  • För tydlighetens skull har internationella tvingande sanktioner beaktats i villkoren för hävning av avtal. I fortsättningen är det enligt säljarens prövning möjligt att häva försäljningsavtalet omedelbart när användaren är föremål för internationella sanktioner som fastställts av lagstiftning eller myndighet. Dessutom har säljaren rätt att kräva ersättning för de skador som hävningen orsakar. (10.7.)

  • Användarens uppsägningsrätt på 15 dygn (och konsumentens 30 dygn) till följd av pris- eller villkorsändring gällande avtal som gäller tills vidare räknas i fortsättningen från det att ändringsanmälan skickats. Även meningen, där det konstateras att användaren inte har rätt att säga upp ett tidsbundet avtal har strukits eftersom den har orsakat oklarheter. (10.10.)

11. Kundservice och avgörande av tvister
  • Grundprinciperna för kundservicens tillgänglighet har lagts till som en ny punkt 11.1. i enlighet med konsumentmyndighetens riktlinjer. Konsumenten har rätt att få kundservice av säljaren inom skälig tid via olika kanaler. (11.1.)

  • Konsumentkunderna har fått anvisningar om att konsumenten ska kontakta konsumenttvistenämnden innan begäran om avgörande görs. (11.2.)

  • Företagskunders lagenliga rätt att föra meningsskiljaktigheter som gäller avtalet till tvistenämnden för energimarknaden för avgörande har lagts till. (11.3.)